De eerste dagen op Bali! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Peter Orsel - WaarBenJij.nu De eerste dagen op Bali! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Peter Orsel - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op Bali!

Door: Peter Orsel

Blijf op de hoogte en volg Peter

29 Augustus 2014 | Indonesië, Kuta

Daar zijn we dan. Inmiddels zijn we vijf dagen van huis en hebben we vier Balinese dagen mee mogen maken. Ik kan jullie vertellen dat het hier prima vertoeven is tot nu toe. De vlucht was goed, maar duurde lang. De faciliteiten waren dik in orde en het eten was vanaf het begin goed. Het absolute hoogtepunt van deze reis was – niet de 12 kilometergrens die we bereikten boven de Golf van Bengalen, maar – het schitterende uitzicht dat we hadden boven Kuala Lumpur. Aangezien we hier zouden overstappen vlogen we op slechts een paar kilometer hoogte over deze indrukwekkende stad.

Na aankomst bereikten we ons guesthouse in een kwartiertje (5 km rijden) waarna Ketut, de fantastische manager, ons voorzag van alle informatie die we ons konden wensen. Hij doet alles voor ons en een betere huisbaas kunnen we ons vooralsnog niet wensen. Celine en ik kregen elk een kamer toegewezen en we hadden snel genoeg door dat het water uit onze douche niet warm werd. Enkele kamers beschikken over een warmwaterdouche, maar die van ons dus niet. Erg? Nee hoor, het went snel genoeg en je komt er nu ook gewoon sneller onder weg.

Het wordt hier overigens vroeg donker, dus de dagen zijn kort. Om kwart over zes zakt de zon weg onder de horizon van de Indische Oceaan, waarna het avond- en nachtleven dus begint. Verder zijn we al een aantal keer op verkenning gegaan. De omgeving rond Kuta, onze woonpaats, leren we steeds beter kennen. Ook zijn we gisteren iets voorbij Jimbaran (15 km, 45 minuten rijden) gereden om bij Hilde en Jeanine te kijken. Ze wonen een stuk rustiger en mogen genieten van Balanagang beach, een prachtig strand op zo'n twee kilometer van het huis. Ook het veelbelovende Dreambeach is er vlakbij, maar dat strand hebben we nog niet getest. Verder hebben we wat tijd doorgebracht op Kuta beach, in het geweldige beachwalk shopping center en mochten we genieten van de enorme sale bij de Havaianas shop (9 euro voor een paar van deze fijne slippers in plaats van de gebruikelijke prijs van 25 à 30 euro in Nederland).

O ja, als we ergens naartoe gaan, dan gaan we op de motorbike (scooter), waar je er wel een paar meer van hebt hier in het Indoland. Het is het meest praktische vervoersmiddel omdat je files kunt omzeilen en aangezien je vrijwel overal tussendoor kunt. Een tweebaansweg welke gevuld is met auto's, wordt moeiteloos omgetoverd naar een drie- of vierbaansweg. Een chaos is het, maar wel een georganiseerde chaos. There are no rules and no limits, maar er gebeuren vrijwel geen ongelukken doordat iedereen op elkaar let. Er wordt veel getoeterd, maar chagrijnige mensen vind je eigenlijk niet in het verkeer.

Het eten! Dat was ik bijna vergeten.. We hebben de eerste Indonesische maaltijden verwerkt. Veel rijst, kip, gefrituurd maïs, saté en dat soort dingen. Het is nog wat wennen maar het lukt aardig en het begin is er. Marieke, een Vlaamse studente die hier nu vijf maanden zit en maandag vertrekt, neemt ons mee naar goede restaurantjes en wijst ons overal de weg. We hebben niet echt een keuken, dus moeten we maar elke dag uit eten. Een avondmaaltijd kost in een straattentje één of twee euro. Een duurder restaurantje vraagt hooguit €4. Marieke geeft veel informatie en er is veel om te onthouden, maar gezien de cultuurshock die je toch wel oploopt is het fijn om iemand om je heen te hebben die hier al wat langer verblijft. Twee andere huisgenoten komen uit Nederland, twee meisjes uit Frankrijk en de (zover ik weet) laatste komt uit Zwitserland.

Al met al is het prima vertoeven hier. Ik vergeet vast en zeker talloze dingen die ik hier had kunnen beschrijven, maar ik laat het hier eerst bij. Dinsdag is onze eerste stagedag, dus we hebben nog een weekend de tijd om op ontdekking te gaan voor het echte werk begint.

Ik spreek jullie snel!

Ps. Sorry voor dit onoverzichtelijke verhaal waar niet echt een logische volgorde in zit. Het is al wat laat (22:30) en ik heb maar gewoon geschreven wat er in me op komt :).

Pps. Voor de liefhebbers is dit mijn adres. Ik hoop dat ik het allemaal goed schrijf, aangezien het adres nogal ingewikkeld en anders werkt dan in Nederland!

Peter Orsel
Jalan Majapahit
Gang Suli
Dukuh Sari 11
Kuta, Bali, Indonesië

• 29 Augustus 2014 - 17:38

Hetty:

Goed om te leze Peter, zijn we een beetje op de hoogte waar je je vertoeft, he geniet van het daar zijn, en lees je reis verlag wel weer, hou ons op de hoogte, Groetjes Hetty

• 29 Augustus 2014 - 18:31

Claudia Feld:

Hallo Peter.
    Wat fijn dat de reis prettig is verlopen. De fotos die ik tot nu toe heb gezien zijn heel moou!
    Let goed op jezelf! En misschien overbodig ( en ik zeg het toch)
    hou je aan de regels van het land en de plaats waar je bent.
    Zo.. dat moest ik even kwijt :) . Veel plezier daar.

• 29 Augustus 2014 - 23:02

Herman En Greetje:

Hey Peter.
    Leuk om je verhaal te lezen. En een beetje mee te mogen maken van al jou belevenissen.
    Eerst een beetje acclimatiseren voordat je aan je stage avontuur begint.
    Foto,s zien er goed uit. En je hebt vast al wat cultuur gesnoven.
    Geniet ervan en we wachten op je volgend verhaal. Toch goed van diegene die je heeft overgehaald om waarbenjij.nu te gaan gebruiken. Ook super leuk om later terug te lezen.Groetjes uut Alteveer.